ON-LINE - Detail příspěvku
Vladimír Fekar: Baví mě, že mohu stále hledat a objevovat...
autor: Scena.cz
To jsem se ptal už na úplném začátku na škole. Tehdy jsem vůbec nevěděl, do čeho jdu. Doteď si tuto otázku přemílám každý rok, každou sezónu – nakolik ovlivňuji repertoár divadla, který z velké části tvoří umělecký šéf. Dramaturg je pak takovým poradním orgánem.
Už na škole mě začala zajímat praktická dramaturgie ve smyslu sepjetí dramaturga a režiséra. Najít s inscenačním týmem společný inscenační klíč. Být často na zkouškách a přebírat vnitřní zodpovědnost. Moje diplomka se věnovala čtyřem inscenačním formám Maryši. Analyzoval jsem inscenace a všímal jsem si detailů, nakolik ovlivňují celek.
Stále to vnímám tak, že jsem v procesu učení a naslouchání. Dramaturg musí mít velkou empatii do způsobu myšlení a práce režiséra, ale ne takovou, aby se stal pouhým „yesmanem“, který by všechno schvaloval a na všechno kýval. Pochopit logiku způsobu nakládání s herci i s textem hry, tématem. Snažit se otázkami či nabídkami řešení, zpřesňovat a usměrňovat. Je to velmi odlišné. Někdy se nemusíte na práci s režisérem potkat v úplné hloubce. Zpravidla se to daří s kolegy režiséry ze školy. Dobré je, když režisér vnímá dramaturga jako spolupartnera.
Vezmu to na konkrétních případech, třeba podle plakátů, co tu visí – třeba Poe. Byl založený na tématu, povídky byly zdrojem experimentu. Nakonec jsem musel napsat svou verzi a vložil ji do hry. Život je zatraceně krásnej, tam přišel Jožo Krasula s hotovým scénářem. Práce, která začíná od holého textu mě velmi vzrušuje. Četl jsem jiné texty Hrabala a naznačoval jsem, co by se dalo ubrat nebo naopak přidat. Hledání žánru je též velmi vzrušující. S režisérem Pavlem Šimákem, když jsme dělali scénář Červený a černý, postupovali jsme podobně jako u Poea. Donesl svou první verzi, pak jsem upřesňoval linii příběhu. Tam jsem si přišel na své. Jindy se snažíte hlídat poetiku pevného textu, herectví. Textová práce mě víc zajímá.
Dostali jsme příležitost uvádět původní texty ve studiu Mandragora. Dělali jsme tu například Hořké slzy Petry Kantové, Goldflamovu Dámskou šatnu v české premiéře coby studijní práce a také Krysy od Lenky Havlíkové. Ta práce mě bavila, protože MD neumožňuje uvádět v tak velké míře současné texty, protože si to velký sál nemůže dovolit. Současné hry jsou většinou komorní, pro málo postav a pro malý sál. Dělali jsme všelijaké věci, zvali si třeba překladatele. V práci chceme letos pokračovat – zaměříme se na současnou českou a slovenskou hru.
Musí se počítat s tím, že budete v pozadí. Není to rozhodně o slávě. Je to jakási pokorná služba člověka, který je stínem, jenž dělá divadlo. Bez stínu ale něco chybí. Stále si připadáte jako stín režiséra. Kladete si otázky za něj. Někdo může být zklamaný, že se od dramaturga nevyžaduje kreativita, ale spíš analytické myšlení. Není to ani o tom, kolik máte načteno. I když to se vám hodí třeba při přípravě programu. Pro mě je ta práce stále vzrušující, stále mě baví, protože mohu stále hledat a objevovat.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
On-line den s MD Zlín
22.11.2006 - 23:31
Neklidná noc na Nárazu, končí on-line den
22.11.2006 - 21:23
Garderoba: Ladislava Řeháková
22.11.2006 - 20:40
Petra Hřebíčková: S rolí Markéty neustále bojujete.
22.11.2006 - 19:05
Někdy jsou kostýmy jedna báseň…
22.11.2006 - 18:42
Vladimír Fekar: Baví mě, že mohu stále hledat a objevovat...
22.11.2006 - 17:21
Petr Lukáš: Musíte mít všechno pevně v rukou.
22.11.2006 - 16:58
Korepetitor Richard Dvořák
22.11.2006 - 15:12
Jiří Matzner a Kamil Brázdil, zvukaři
22.11.2006 - 14:39
Milena Dvořáková: I za čísly pořád vidíte divadlo...
22.11.2006 - 13:26
Ladislav Mrlík: Cítím se jako další článek, který do inscenace pasuje.
22.11.2006 - 12:47
Radovan Král: Nevadí mi být veden, pokud se jedná o správný směr.
22.11.2006 - 11:54
Práce tajemnice – musí si umět poradit v každé chvíli
22.11.2006 - 11:12
Třicet dva hlav paní Marie Přikrylové
22.11.2006 - 10:34
Dodo Gombár: Ani v osobním životě nemám rád prvoplánovost.
22.11.2006 - 10:17
Ceny Aplaus rozdány ve Zlině
22.11.2006 - 09:15
Blažena Trojanová: Chodila jsem s mokrým tričkem
22.11.2006 - 08:03
Šárka Machová: Někdy se stane, že musím zasahovat
21.11.2006 - 01:24
Antonín Sobek: Mám pocit, že ve funkci ředitele jste jako řidič auta.
13.11.2006 - 23:36
Speciální zpravodajství z Městského divadla Zlín
13.11.2006 - 00:35
Naráz 2006
Fotogalerie akce
zobrazuji fota 1 - 0-> |
reklama