ON-LINE - Detail příspěvku
Martin Tomsa: Člověk se musí hodně odtančit, aby přešel bludný kořen a osvítilo ho to…
autor: Scena.cz
S tancováním jsem začal docela pozdě, až v patnácti letech, kdy jsem šel na ostravskou konzervatoř. Předtím jsem nikdy balet nedělal, měl jsem jen nějakou hudební a pohybovou průpravu, hrál jsem šest let na housle a chodil na judo – tam to bylo o pohybu, rovnováze a dispozicích. Když jsem po čtyřech letech na konzervatoři odmaturoval, udělal jsme konkurz do Národního divadla v Praze, a tam jsem zůstal deset let. Pak jsem se rozhodl, že zkusím v tancování ještě něco na vyšší úrovni. Začaly mě bavit choreografie. Tehdy jsem se vrátil na Ostravsko, při ZUŠ jsem založil taneční skupinu a působil tam i jako pedagog. Rád na to vzpomínám, protože jsem tam měl super podmínky. Pak mě oslovil pan Hrda z opavského divadla, zda bych nastoupil nejen jako tanečník, ale i jako šéf baletu. Motivací bylo pozvednout prestiž opavského baletu, který tady v minulosti měl velkou tradici.
K tanci a pohybu jsme měl vždycky blízko. Ale nikdy mě nenapadlo, že bych to studoval. Rozhodla náhoda - byl jsem přihlášený na gympl, ale pak jsem se v novinách dočetl o divadle, a to rozhodlo.
Jako tanečník jsem zažil spoustu choreografů, v Národním mě tehdy přijímal Jiří Němeček, pracoval jsem i s panem Kyliánem, který je pro mě velký vzor. Stávalo se mi, když jsem slyšel nějakou pěknou hudbu, tak se mi nějak začala v hlavě vizualizovat. A to byl ten zlom.
Je to takový vnitřní tlak, pocit, že chci naplnit tu hudbu, která se mi zrovna líbí. Rád pracuji lidmi tak, aby se v tom cítili dobře. Vybíráme hudbu společně, protože nejde o to, že bych chtěl vyjádřit výhradně svůj pocit. U některých kolegů se někdy stává, že „zapomínají“ na diváky. Pak se stává, že je to sice zajímavé, ale nesrozumitelné, takže diváci už podruhé nepřijdou. Říkám tomu „Císařovy nové šaty“. Všichni tomu zatleskají ze slušnosti, ale nikdo tomu nerozumí. Přeju si, aby z toho každý divák něco měl, aby si labužil jak na oko, tak i na ucho.
Do opavského divadla jsem vstupoval s tím, že zde budu realizovat taneční projekt – Biblické písně. Bylo to hodně těžké, protože jsou jen pro klavír a tenor. Jde tam především o vztah k Bohu. Když jsem to slyšel poprvé, měl jsem pocit, že po dvou prvních písní diváci přestanou vnímat. Myslím, že se nám společně s pěti tanečníky podařilo vytvořit myšlenku, která provází všech deset písní a zároveň udržuje diváka v určitém napětí.
Nyní už mám šest tanečníků. Minulou sezónu se dělal konkurz, nabral jsem mladé lidi z brněnské konzervatoře. Mám tu čtyři páry. Na balety velkých formátů jako je Labutí jezero nebo Giselle nestačíme. Můžeme si ale už dovolit jednodušší balety nebo taneční večery. Momentálně máme v plánu nazkoušet dějový balet Marná opatrnost. Dějový balet tu dlouho nebyl. Opavské divadlo si to po letech zaslouží. Premiéru plánujeme na 15. ledna 2006.
Myslím, že pro zdejší diváky je to pravé ořechové, to, co očekávají. Lidé si chtějí v divadle odpočinout a to znamená nepřemýšlet – proč a jak…
Divadlo děláme pro ně. Přejeme si, aby si při baletu odpočinuli a odcházeli s dobrým pocitem. Pohoda je pro nás na jevišti další motivací.
Pro tanečníka, který už má něco za sebou, je to určité osvícení. Člověk si musí hodně odtančit, aby přešel bludný kořen a osvítilo ho to. Pak už nemá problém tančit, už je to krásné.
Ale je třeba vydržet psychicky i fyzicky. Není to vždy jednoduché.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
On-line den se Slezským divadlem Opava
1.10.2005 - 21:34
Lukáš Bakša: Do výšek lezu před nasvětlením inscenace pořád.
1.10.2005 - 21:05
Jana Gebaurová: Divadlo zná skrz naskrz
1.10.2005 - 20:06
Pavel Rumpel: Zvukař potřebuje hlavně pevné nervy…
1.10.2005 - 18:12
Alena Hrubá: Nemám pocit pomíjivosti
1.10.2005 - 17:20
Květa Peštová: Musím být v obraze
1.10.2005 - 16:33
Damiano Binetti: Pomalu zjišťuji, že už moc nepatřím do Itálie…
1.10.2005 - 15:48
Mireček Neborowský: Pokaždé si obejdu třikrát jeviště.
1.10.2005 - 14:05
Libuška Kohútová: Divadlo je vlastně úplně jiný život.
1.10.2005 - 13:38
Zdeněk Černín: V Opavě jsme měli velmi odvážnou sezónu
1.10.2005 - 12:47
Česká operní divadla - Slezské divadlo Opava
1.10.2005 - 10:24
Martin Tomsa: Člověk se musí hodně odtančit, aby přešel bludný kořen a osvítilo ho to…
1.10.2005 - 07:44
V obchodním oddělení
30.9.2005 - 17:32
Pavel Uherka: Tady je to skoro fabrika na představení…
30.9.2005 - 16:01
Petr Vaněk: Slavný je Mickey Mouse…
30.9.2005 - 11:10
Divadlo Svět – provolání samotného divadla světu
26.9.2005 - 23:39
Katarína Jorda Kramolišová: Lidovka už prostě z hrdla ven nechce.
26.9.2005 - 01:13
Oslavy v Opavě jsou zatím zahalené tajemstvím…
19.9.2005 - 01:35
Slezské divadlo Opava slaví 200 let
Fotogalerie akce
zobrazuji fota 1 - 0-> |
reklama