ON-LINE - Detail příspěvku
Sobota ve znamení medicíny
autor: archiv
Dramaturgická rada nabídla divákům v sobotu představení s hlavním motivem – Lékařství. Na jevištích festivalových scén se představily soubory z Maďarska, Polska a Slovenska. Domácí reprezentovalo představení Slovenského Národního divadla Bratislava – Krcheň nesmrtelný. Teatr Polski v Poznani uvedl hru Nikolaja Kolady – Mrtvá princezna. Hru Boris Godunov na základě textů A.S. Puškina inscenoval soubor Madách Kamara z Budapešti.
Inscenátoři Borise Godunova realizovali hru v plechové scéně, která může evokovat prostor garáží, velkoskladu, ale i pitevny. Tento chlad ohřívají pomocí projekcí vnitřností, pitvy a symboliky očisty. Klipy se ovšem stávají po chvilce nudnými a divák je může odsunout na pozadí. Vzniká nebezpečí, že unaví. Režisér sice realizuje hru, jejímž hlavním motivem jsou útroby státní, potažmo jakékoli moci, ale často používá obvyklou symboliku – dítě přinese šachy, coby nástroj mocenského rozhodování, na forbíně scény se nachází hrob s pískem apod. I přes simultánní překlad se divák nemohl dobře vyznat v postavách – herci hráli postav několik (byť byly herecky i kostýmově dobře rozlišené). Škoda, že autoři dramatizaci nezařadili častější pojmenovávání. Mocenské boje, pranýřování církve, malost a slizkost v získání moci – to vše bylo jasně čitelné, ale proč tak zdlouhavé a krvavé?
Nesmrtelný Krcheň zastupuje současnou slovenskou dramatiku. Eva Maliti-Fraňová situovala příběh degenerující rodiny Krcheňů do vesnického prostředí. Režíroval Roman Polák na scéně Slovenského národního divadla Bratislava. Celá inscenace byla velmi zajímavá v prvé polovině, kdy se divák seznamuje s dominující hlavou rodiny – Otcem Krcheňom (Martin Huba), s posluhujícím a úslužným Pošťákem (Marián Labuda), třemi typickými sousedkami (Soňa Valentová, Božidara Turzonovová a Dušan Taragel). Dále manželkou Hanou (Monika Hilmerová) a dalšími.
Nesmrtelný Krcheň je nejen diktátor v rámci své rodiny, ale ovládá i celou vesnici. Jeho charakter nelze označit za morální – nenechá na pokoji žádnou ženskou, připisuje si zásluhy, na nichž nemá podíl a ještě k tomu manipuluje s ostatními formou anonymních dopisů. Toto vše se divák dozví v prvé půli. Druhá už je z větší části režijně imaginativní. Na scénu přicházejí nebožtíci. Vše dostává nádech nadpřirozena. Ovšem jakýkoli apel, pokus o soud, či rozhřešení se již naprosto ztrácí v rozplizlé nudě a parodii a neostrosti postav živých a mrtvých. Tím dochází k naprosté degradaci démoničnosti Krcheňa. Pravdou je, že prospěchářství, touha po moci a penězích jsou nesmrtelné podobně jako lidstvo či láska.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Nitrafest 2003
30.9.2003 - 10:10
Šťastná Babylónia
28.9.2003 - 23:10
Sobota ve znamení medicíny
26.9.2003 - 22:10
Nejvíce Dosek zůstalo v Nitře
26.9.2003 - 22:10
Nitra svléká z kůže
Fotogalerie akce
reklama