ON-LINE - Detail příspěvku
Rozhovor s Milanem Schejbalem
Milana Schejbala zná v Hronově každý. Na co se tedy ptát? Všichni vědí, proč má rád amatérské divadlo, proč rád jezdí do Hronova a jistě i to, že působí jako umělecký šéf a režisér v Divadle ABC. Jistě i to, že v Hronově vede seminář S (jako Situace), který je S (jako Specifický) tím, že se v něm každoročně schází tatáž skupina S (jako „Schejbalovci“).
Ona ta „partička“ čítá zhruba deset lidí a ti sem jezdí už asi osm let. Přičemž s Deniskou (asistentka semináře - pozn. redakce) jsme se poprvé setkali v roce 1991. Ale každý rok seminář koncipuji tak, aby v něm byla jednak „partička“, ale zároveň i noví seminaristé. Bývá to tak půl na půl. A důsledně dbám na to, aby došlo k vzájemné integraci. Takže nově příchozí se musí přizpůsobit těm starším a ti se zase musí naučit komunikovat s nováčky.
Probíhá dost podobně. Hlavně se je tak snažím naučit vzájemné toleranci. Protože bez tolerance a komunikace divadlo dělat nejde. Za celou tu dobu nepamatuji, že by „partička“, jak říkáš, někoho nepřijala. Uvidíme, jaké to bude letos, u někoho ten proces proběhne okamžitě, jinému to samozřejmě trvá déle.
Ne, ne, ne, nenudí. Pokaždé děláme něco jiného a člověk se pořád učí. Věnujeme se různým oblastem divadla. Začínali jsme Starými pověstmi českými, které jsme převáděli do divadelního jazyka. Hrozně rád ale vzpomínám na to, jak jsme dělali Wilderův Štědrý večer. Všechny to tak bavilo, že mě nutili, abychom zkoušeli i v noci, z čehož jsem měl neobyčejnou radost, samozřejmě (smích). Taky je normální, že se všechny semináře večer scházejí. Ale já vždycky říkám, že ten „chlast“ může být prostředkem, ale nesmí být cíl. A to u nás, myslím, taky funguje.
Poprvé jsem ho hrál před mnoha lety na táboře, kam jsem jezdil jako vedoucí. Pak jsem ho dlouho nehrál a vrátil jsem se k němu až v Jaroměři, kde jsem učil. A zjistil jsem, že Palermo funguje jako výborné doplnění výuky dokonce nejen nonverbální, ale i verbální komunikace. A je to i dobrá průprava pro tu oblast psychologie, která je pro režii i herectví nutná.
Ono se to prolíná. Vždycky, když hraješ nějakou postavu, tak do ní promítáš i sama sebe. A kdo tohoto není schopen, nemá příliš předpoklady k tomu hrát divadlo. Herec se musí umět vyrovnat s tím, co je herecká postava a co herecká osoba. Taky jsem zažil případ, kdy jsme na jednu seminaristku uhodili, jestli je vrah a ona prohlásila, jo, jsem vrah, jenom mě, prosím, neodsuzujte, já už to nikdy neudělám!
Nikdy neříkej nikdy. Ale myslím, že je nejvyšší čas skončit. Mám pocit, že jsme to dovedli k vrcholu a mělo by se skončit, protože dál bychom se asi opakovali nebo bych těm lidem třeba neměl co nabídnout. Navíc se to sloučilo s nabídkou, abych dělal něco jako třídního učitele v KPR, takže jsem vlastně zabil dvě mouchy jednou ranou. Ale nevylučuji, že se k semináři S nevrátím. Možná s úplně novými lidmi, možná si také vezmu některé z těch současných. Uvidíme. Ale momentálně se naskytl KPR, na který se těším, protože skýtá víc možností jít do hloubky, ale i do šířky divadelního záběru. Navíc jsme udělali docela zajímavé osnovy, které vycházejí ze zkušeností dvou předcházejících ročníků a mého učení na DAMU. Současná koncepce se mi zdá zajímavá a lákavá obzvlášť pro ty, kteří se chtějí věnovat režii nebo dramaturgii.
Ty jsi taky měla proč.
Já nejsem žádný drsňák, to je můj způsob komunikace. Ten samozřejmě nemusí každému konvenovat. Ale já takhle komunikuji třeba i s herci u nás v divadle, to ne, že by to bylo jenom tady. Já si ale nehraji na drsňáka, zkrátka se snažím pojmenovávat věci tak, jak jsou a snažím se být upřímný. Všichni, kdo mě znají, vědí, že když někomu řeknu ostřejší slovo, tak ho mám rád. A k lidem, ke kterým se chovám slušně, si buď hledám cestu nebo nejsou mými nejbližšími přáteli.
Teď jsem jenom rozhněvaný starý muž.
Já je mám rád. Vždyť je to normální vývoj. Člověk, když je mladý, tak se snaží nalézt své, nové cesty. My jsme třeba založili Anebdivadlo proto, že jsme se nemohli jmenovat Alternativní divadlo. Prostě jsme nechtěli dělat tradiční ochotnické divadlo a několikrát se nám podařilo rozčeřit zdejší vody. Je přirozené, myslím si, že člověk časem dospěje k tomu, že to normální divadlo začne dělat. Je to, jak říkal Werich - když je člověk blbej a mladej, učí se od starších a když je člověk starší a není blbej, tak se učí od těch mladších.
Z tohoto důvodu mám strašně rád, když vidím, že těm mladým o něco jde. A třeba se i někdy naštvu, ale to je vztah. Běda, když mi jsou ta představení jedno.
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
72. Hronov 2002
10.8.2002 - 00:00
V krátkosti letem hronovem
10.8.2002 - 00:00
Nonstop chvátání
10.8.2002 - 00:00
Se sochou v čele, vyrazíme směle ...
10.8.2002 - 00:00
Hronov navštívil prezident AITA/IATA
10.8.2002 - 00:00
Nikdy jsem nechtěl v amatérském divadle dělat sudího,
9.8.2002 - 00:00
Múzy v seminářech
9.8.2002 - 00:00
TAAT
9.8.2002 - 00:00
Ochotníci reflektují realitu lépe
8.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři kompozice u Bergmanů
8.8.2002 - 00:00
Někdy NO neodpovídej
8.8.2002 - 00:00
První NetHovor z Jiráskových slavností
8.8.2002 - 00:00
Chyba je ve světě
8.8.2002 - 00:00
Ztracená generace?
7.8.2002 - 00:00
Psi nám štěkaj po redakcí o stošest
7.8.2002 - 00:00
Nekritický názor spřízněného diváka
7.8.2002 - 00:00
Konec zábavy, makat
7.8.2002 - 00:00
Oni řeší stav světa, mě to baví
6.8.2002 - 00:00
...tentokrát v semináři nonverbální komunikace
6.8.2002 - 00:00
Adresář amatérských divadelních souborů v ČR 2001
6.8.2002 - 00:00
Apron znamená řecky předscéna
6.8.2002 - 00:00
PC - klub o problémech lektorů
6.8.2002 - 00:00
Rušení, praní a doprava
6.8.2002 - 00:00
Šaman, který by nikdy nechtěl vracet čas
5.8.2002 - 00:00
Múzy se daly na hazard
5.8.2002 - 00:00
Netopýr za letu a psi
5.8.2002 - 00:00
Největší mimové jsme v dětství
4.8.2002 - 00:00
Ministerský záskok při zahájení
4.8.2002 - 00:00
„O českou kulturu nemám strach,“
4.8.2002 - 00:00
Letmý pohled do Čapkova sálu
4.8.2002 - 00:00
Vyšel první díl Místopisu českého amatérského divadla!!
4.8.2002 - 00:00
Oceňování amatérů
4.8.2002 - 00:00
Mičkal, Zhibo a Karel Šafář vystavují
4.8.2002 - 00:00
Aby víno poznal, musí ho neustále pít
3.8.2002 - 00:00
... tentokrát v zákulisí Jiráskova divadla
3.8.2002 - 00:00
Jiří Zhibo: Ačkoliv...proč ne!
3.8.2002 - 00:00
Problémy s realizací seminářů v Hronově
3.8.2002 - 00:00
Blanenské divadlo - prý konec s velkým otazníkem
3.8.2002 - 00:00
Dramaturgie je kreativní činnost
2.8.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
2.8.2002 - 00:00
Někdo má sako, někdo má šortky, ale všichni mají rádi divadlo...
2.8.2002 - 00:00
Rostislav Pospíšil, výtvarník
2.8.2002 - 00:00
Zahraniční hosté
2.8.2002 - 00:00
Připraveni jsou i špioni…
2.8.2002 - 00:00
Hra na ANO, NE
26.7.2002 - 00:00
Soubor HOP-HOP před Hronovem
Fotogalerie akce
reklama