zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Adolf Wölfli Stvořitel Universa

Adolf Wölfli Stvořitel Universa

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Adolf Wölfli - "triumfátor, jenž je zároveň obětí", jak jej označil André Breton, "básník, spisovatel, hudební skladatel, vojenský velitel, divadelní ředitel, tvůrce světů" a spousta dalších funkcí jak si říká on sám - představuje unikátní umělecký i sociální fenomén.
Po dvou úspěšných výstavách z oblasti art brut (art brut - sbírka ABCD 2006 a Prinzhornova sbírka 2009) sáhla Galerie hlavního města Prahy po uměleckém odkazu Adolfa Wölfliho, jehož díla si zapůjčila z Kunsthistorisches Museum ve švýcarském Bernu.

Adolf Wölfli (1864- 1930) pocházel z nejnižších vrstev. Jeho otec alkoholik opustil záhy rodinu a poté, co zemřela matka, dostal se Wölfli na výchovu k různým rodinám, kde byl surově trestán a musel tvrdě pracovat. V pozdější době byl dvakrát odsouzen za sexuální delikty, přičemž se zjistilo, že trpí schizofrenií. Byl převezen do psychiatrické léčebny ve Waldau nedaleko Bernu, kde strávil 30 let - celý zbytek života. Člověk, který měl jen základní vzdělání a žádná odborná studia, jej prožil nesmírně kreativně. Vytvořil dílo o rozsahu 25 000 stran textů, hudebních partitur, číselných záznamů, 1600 kreseb a nemenší počet koláží. " Zachytil naprosto vše - ne pouze to, co přímo vidíme, ale obecně vzato, vše na co můžeme pomyslet nebo to pocítit", píše psychiatr Walter Morgenthaler ve své knize z roku 1921 Duševně nemocný jako umělec, který Adolfa Wölfliho odhalil světu. Později zapadl Adol Wölfli v zapomnění a jeho novodobým popularizátorem se stal po roce 1945 Jean Debuffet, který jeho dílo využil pro svou definici konceptu art brut.
Z neuvěřitelného objemu výsledků Wölfliho kreativity prezentuje GHMP na výstavě 100 kreseb, ukázky textů a hudby. Jednu z nich transformovanou Petrem Niklem a Miroslavem Černým mohli slyšet účastníci vernisáže 21. února. Zvuky vyluzované více i méně obvyklými hudebními instrumenty- sklenicemi, rádiem mumlajícím číslovky, různými strunnými nástroji i zpěvem - nebyly vůbec nemelodické.
Pro výstavu nemohl být vybrán podle Daniela Baumanna, ředitele Nadace Adolfa Wölfliho, příhodnější prostor než právě Dům U Kamenného zvonu, který sám o sobě je labyrintem, v němž lze zabloudit podobně jako v díle Adolfa Wölfliho.

Chronologicky řazená expozice již v úvodu navozuje představu uzavřeného světa, kobky, v něž vznikal Wölfliho paralelní vesmír. Ukázky prvních ještě černobílých kreseb tužkou už mají všechny rysy, které se budou v nesčetných variacích opakovat - ornament, v něm zasazené scény událostí, texty a noty. Linie jako narýsované pravítkem, vzory domorodých totémů, štítů nebo mandal, počítačová preciznost detailů, všudypřítomné obličeje s křížem na hlavě, s výraznýma očima, kníry.
V letech 1908 - 1912 sestavil Wölfli fiktivní epos o svém dětství a životě ve formě cestovního deníkuOd kolébky ke hrobu, který obsahuje 3000 stran s více než 750 ilustracemi. V Zeměpisných a počtářských sešitech ovládl pomocí čísel svět - v Genezi Obrstvoření si vytvořil svůj vlastní vesmír Prohlásil se za nového Stvořitele svatého Adolfa II., vládce Všehomíra. Protože k popisu tak rozlehlých světů nestačí naše čísla, vymyslel si svá vlastní. Tím nejvyšším byl Zorn - hněv.
Na svou tvorbu je náležitě hrdý a popisuje ji na tisících stranách v Sešitech písní a tanců a Sešitech- sbírkách písní a pochodů. "Ví" ale zároveň, že to vše není nic nového, že to už bylo jednou utvořeno, protože jeho nemocná hlava by toho nebyla schopna.
Svou praktičnost prokázal v tzv. Brotkunst, menších kresbách, které prodával, aby získal peníze na "chléb", na tužky a nepotištěný novinový papír.
Od roku 1928 do své smrti v roce 1930 pracuje na Smutečním pochodu, vrcholu svého díla. Hudbu, kterou si přehrával papírovou trubkou, zde vyjadřuje v podobě abstraktních slabik a čísel.
Nebyl jen malířem, ale sepisoval poetické texty, jež si nezadají s dadaisty - např. Píseň slepic nebo názvy obrazů Komtesa Šarlota jako létající velkorůže.
Jako vynálezce je autorem nesčetných novinek - např.superdrátu, naprstenu svaté Houpaliny - jejichž zredukovaný seznam je umístěn na pruzích papírů v sále v prvním patře.

Celá koncepce výstavy - umístění kreseb v architektuře Domu U Kamenného zvonu, ukázky textů, texty v zatemnělých chodbách podtržené hudbou- umocňuje působivost fantastického mnohodimenzionálního světa, jehož stvořitelem se tento duševně nemocný člověk, izolovaný od společnosti stal. Světa mimo všechny umělecké styly a kategorie a přesto nikoliv až tak vzdáleného těm, kdo se označují za normální. Výstava Adolfa Wölfliho, kterou v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí pořádá GHMP, potrvá do 27. května 2012.

5.3.2012 21:03:45 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury celý článek

další články...

HUDBA

J. Bernardt představí v Praze novou desku

J. Bernardt

Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek

další články...