Michael Kocáb 2x35: Příběh jeho hudebního života
autor: Petra Hajská
zvětšit obrázekSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK se podílel na narozeninovém koncertu MICHAL KOCÁB 2X35. Volba tělesa pro interpretaci hudby renomovaného skladatele byla velmi dobrá, a výsledkem byla mimořádná atmosféra, kterou si posluchači mohli prožít. Michael Kocáb je renesanční muzikant s klasickými základy; vystudoval skladbu u Ilji Hurníka a hru na varhany u Jiřího Ropka. Jeho hudební portfolio sahá od šansonů a filmové hudby – je držitelem Českého lva – po scénickou a absolutní hudbu. Odtud pochází například šanson „PÁN VÝTAHŮ“ až po legendární „ODYSSEA“ pro Laternu Magiku - Pallas Athena, The Sacrifice - Siren, The Isle of Helios a Circe, nebo od „SEBASTIANA“ po velkofilm „JAN HUS“ (2015). Z tohoto díla jsme slyšeli: Memento mei, Skandál s odpustky, Jezu Kriste a Dokonáno jest).
Michael Kocáb přiznal, že “trochu opožděně prorazil na území orchestrální hudby”. Určitě byl spokojený s reakcemi publika, které byly bouřlivé a nadšené. V úvodu koncertu zmínil, že třicet pět let prožil v totalitním režimu a dalších třicet pět let v demokratické zemi. Osobně se angažoval při zrodu svobody v roce 1989 a pamětníci si jistě vzpomenou na jeho zásluhy na organizaci odsunu sovětských vojsk, které k nám pronikly při násilném aktu v roce 1968.
Pojďme se ale zaměřit na jeho hudební působení. V osmdesátých letech se zapsal do povědomí hudebních fanoušků ve dvou liniích – rebelstvím a působením v hudebním undergroundu, zejména v kapele Pražský výběr. V této formaci byl hlavním skladatelem, klávesistou a zpěvákem. Z tohoto období vyniká album „STRAKA V HRSTI“ (nahráno 1982, vydáno 1988) se skladbami jako „Na václavským Václaváku“ nebo „Hrabě X“. V roce 1987 spatřilo světlo světa album „VÝBĚR“, které obsahuje například skladbu „Pražákům, těm je hej“. Mnohé jeho písně se staly ikonickými v české hudbě.
Souběžně se Kocáb věnoval filmové hudbě, například k filmům „STRAKA V HRSTI“ (1983), „MŮJ HŘÍŠNÝ MUŽ“ (1986) a „DEVĚT KRUHŮ PEKLA“ (1987). Celkově zkomponoval na šedesát filmových skladeb.
Večer dirigovala energická Michaela Rózsa Růžičková, která mistrně vládla Pražským symfonikům. Spolu s Michaelem Kocábem nebo samostatně vystoupili: Zuzana Marková (soprán), Aleš Briscein (tenor), Vojtěch Pelka (kontratenor) a Natálie Kocábová. Nechyběl ani Kühnův smíšený sbor pod vedením sbormistra Jakuba Pikla. Z muzikantů si diváci vyslechli letitého Kocábova souputníka Michala Pavlíčka. Za klavír usedl Petr Malásek. Mezi gratulanty se objevil i dvorní textař Michal Horáček, autor textu všech uvedených šansonů na koncertě, včetně textu v projektu Laterny Magiky „Odysseus“ (dokonce i v řečtině).
Koncert nabídl nejen intimní hudební polohy, ale i zajímavé nástrojové kontrasty (Jan Hus – housle a příčná flétna), které výrazně souzní s emocemi posluchačů. Kocábova obliba v hlasové poloze kontratenoru byla patrná i při původním nastudování „Odyssea“ (Mystéria na motivy Homérovy Odyssey), kde sólový part ztvárnil Jochen Kowalski. Na koncertě se tohoto partu výborně zhostil mladý a nadějný Vojtěch Pelka, který obstál i v partu „Jan Hus“ a „Opojení“ z proměny. Projekt „Michael Kocáb 2x35“ se zařadil mezi vrcholné koncerty sezóny. Redakce 1. kulturního portálu Scena.cz se připojuje ke gratulantům a přeje Michaelu Kocábovi pevné zdraví a další nevyčerpatelnou studnici hudebních motivů a nápadů.
TIP!
Časopis 49 - rubriky
Časopis 49 - sekce
DIVADLO
CreWcollective a Částečné znejistění uvedou pražskou premiéru
Částečné znejistění (Jana Novorytová a Mish Rais) se po odmlce vrací na jeviště a společně s trombonistou Václ celý článek
HUDBA
Katarzia a Cirk La Putyka vydávají album
Česko-slovenská umělkyně Katarzia a soubor Cirk La Putyka vydávají album s písněmi, které buď vznikly přímo pr celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Umění odejít
Umění odejít
Jak odcházíme ze světa je důležité. Zakladatelka domácího hospice Duha Jana Sieberová usiluje celý článek