zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Carmen na hladině Bodamského jezera

Carmen

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Georges Bizet: Carmen
Jedna z nejslavnějších oper světa v nastudování, které na scéně vybudované na hladině Bodamského jezera uvedl festival Bregenzer Festspiele 2017. Účinkují: G. Arquezová, D. Johansson, S. Hendricks, E. Tsallagova, S. Soules a další sólisté, Vídeňští symfonikové, Pražský filharmonický sbor (sbormistr L. Vasilek), provedení řídí P. Carignani. Režie Kasper Holten (Ve francouzském znění s titulky). Drama vášnivé lásky, žárlivosti a nečekané vraždy je obsahem Bizetovy Carmen, která paradoxně při své světové premiéře v roce 1875 propadla. Prý morálně pohoršovala tehdejší pařížskou společnost. Zásluhu na tom do jisté míry měla první francouzská představitelka Galli-Marié, která o světové premiéře doslova zvedla ze židlí pařížské obecenstvo v Salle Favart. Dnes opera patří mezi nejhranější vůbec. Přesto její skladatel Georges Bizet zemřel čtyři měsíce po prvním uvedení v Bougivalu na Seině s falešným vědomím, že je zcela neúspěšný autor. Bylo mu pouhých 37 let.

Toto osudové hudební drama s vynikající francouzskou mezzosopranistkou Gaelle Arquezovou v titulní roli můžete sledovat v záznamu z operního festivalu Bregenzer Festspiele 2017, jehož klíčové inscenace se vždy odehrávají na důmyslné konstrukci umístěné přímo na Bodamském jezeře. Režisérem představení byl Kasper Holten, výpravu navrhl Es Devlin, hudebně dílo nastudoval dirigent Paolo Carignani. Není bez zajímavosti, že součástí interpretačního týmu byl Pražský filharmonický sbor, který vede Lukáš Vasilek.
Původně mělo dílo mluvené dialogy; až od vídeňského uvedení jsme dodnes většinou uvyklí slýchat plně prokomponovanou operu, kterou hudebně upravil Bizetův žák Ernest Guiraud. Doboví francouzští kritici nepřijali Carmen vlídně, protože nesplnila jejich očekávání. Jedni si přáli zpěvohru v „auberovském“ duchu, jiní pod vlivem Wagnera očekávali závažné „massenetovské“ drama. Jediný německý filosof Friedrich Nietsche pochopil ihned dokonalý tvar tohoto jevištně vděčného kusu a řadil ho vysoce nad hudební dramata svého bývalého přítele Richarda Wagnera. Přímo o Carmen píše: „Žádná Senta, která se rovná Sentimentalita! Ale láska jako osud – cynická, nevinná, hrozná – a právě v tom ryzí! Láska, která obsahuje válku a smrtelnou nenávist obou pohlaví!“
Vysílání: 24.2., 20.20 hod., ČT art

17.2.2020 11:02:00 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Z éteru

Choreograf Miroslav Kůra výročí

Pas de quatre

Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek


Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek


Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div celý článek

další články...