zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nejslavnější divadelní lovestory ve Zlíně

Kateřina Liďáková (Julie)

autor: archiv divadla   

Shakespearův příběh hraný tak, aby napínal, i když naprosto každý divák zná jeho tragické rozuzlení, je oříšek i pro soubor MDZ. Hostující režisérka Katharina Schmidt nechala text (překlad-Jiří Josek) působit jen s herci. K vidění je téměř prázdná scéna, minimum rekvizit, dobově neutrální, ale významově přesné kostýmy. A taky různorodé herecké prostředky od figurální stylizovanosti, až k srdervoucím žhavým dialogům, které dokázaly diváky strhnout svou naléhavostí. Kompaktní inscenace v sobě nesla jasný, aktuální výklad. Snaha o neotřelý způsob ztvárnění vypjatých situací však místy působila nechtěně komicky. Jakkoli smích a pláč jsou spojené nádoby, při dvojsmyslném vtipu s žaludem je smíchová odezva z publika na místě. Zvlášť při školních představeních. Když umírá Julie s hlavou v kýblu, kam se odplazí od těla svého Romea, míjí se to účinkem. My to už viděli a víme, že chůva podlahu po každém mokrém mordu scénu pečlivě vytře v kostýmu s úzkou sukní a rozparkem

Detailně pohybově propracované jevištní akce neztrácejí na dynamičnosti a vycházejí z nezbytných daností textu, který se přelévá od úst k ústům. Důsledné dodržování určitých symbolů a jevištních zkratek však celou tu poutavě vyklenutou mašinérii nedorozumění a časových „smyček“ zbytečně drtí a hrotí do trochu absurdní roviny. Ústřední dvojice podává soustředěný výkon (Kateřina Liďáková a Josef Koller) a vnáší do nesnášenlivé Verony opravdovost své upřímné mladé lásky. Pozoruhodné a výrazné jsou i další postavy, pro spád děje obětovaný text je zajímavě nahrazen úspornými a efektními mimoslovními prostředky. Především výstižnou pohybovou složkou (např. rvačky). Napětí není jen ve slovech, každé gesto, postoj těla, vyjadřuje postoj postavy k situaci. Zlínská moderní verze klasického dramatu po milionté úspěšně prověřila kvalitu hry a rozehrála na této velké scéně intimní a citové nálady nesnadnou cestou. Pro zdejší publikum novým stylem, a současným, bytostně divadelním jazykem zahrané představení vneslo do repertoáru divadla svěží, odvážný vítr, jehož sklizeň nás asi teprve čeká.

17.3.2008 14:03:54 Daniela Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...