zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká klasika stále lákavá: Její pastorkyňa

M. Hádek a J. Stryková – Její Pastorkyňa (Švandovo divadlo)

autor: archiv divadla   

Po dvaceti letech se na jeviště smíchovského divadla vrátila jedna z nejhranějších her českého realismu. Ženské téma, v 21. století stále více akcentované, zajímá i režiséra Michala Langa. Protože právě v ženském světě lze nalézt to, co je pro jeho režie charakteristické: zkoumání světa, kde se člověk marně brání svým vášním a pudům, je zaslepen sám sebou a to pro něj může být zničující.

Při vzpomínce na inscenaci se vám jistě vybaví červeno-černo-bílé kombinace v kostýmech a scéně. Ty jsou však jen určitým dokreslením jednání postav na scéně, jejich možných motivací, zkratkovitým připomenutím koloběhu vášní (a to jak temných, tak i pozitivních).

Nicméně, v popředí zájmu stojí důkladně a důsledně vypracované postavy – jimž vévodí Apolena Veldová v roli Kostelničky a Jana Stryková jako Jenůfa. Ty dvě mají něco podobného – jsou to silné ženské osobnosti, které vědí co chtějí a nepochybují o tom, že uvažují správně. Obě jsou ženy, které dokážou unést jinakost, vybočení z průměru uvažování i chování vesnice. To ovšem neznamená, že v jejich uvažování a činech nejsou chybné kroky. Jak psáno v programu „není následků bez příčin a neznalost sebe sama neomlouvá“.
Obě ženy mají svůj půvab, a jsou (jak ostatně v jednom rozhovoru vysloví Števa) na jedné straně lákavé, ale pro manželství se vlastně svými příliš vyhraněnými názory a činy nehodí – protože se jich muži bojí... Kostelnička je přirozeně emancipovaná žena, i když v ní přetrvává určitý smutek, když si uvědomí svou osamělost, dokáže s tím žít. Jenůfa má v sobě ještě holčičí půvab, ale zároveň pevnou vůli a skrytou vášnivost. Zatímco Števo Matěje Hádka je rozmazlený selský synek, který své sebevědomí čerpá z finančního rodinného zázemí. Většího osobního rozhodnutí není schopen. Muž, na kterého se lze spolehnout, je naopak Laco Viktora Limra. Vypadá a jedná mužně, i když je v něm něco temného. Nicméně je to člověk, který se dokáže zaujmout stanovisko a jednat.

Drama, které neokázale pojednává nadčasové téma, nás ale neošidí ani o folklórní prvky. Hudebně-pěvecká a taneční složka dodává inscenaci na barvitosti a právě ve spojení s těmito na jedné straně „oddechovými“, na druhé straně emocionálně podbarvenými vstupy je pro diváka lépe stravitelná.

Gabriela Preissová: Její pastorkyňa
Úprava textu Markéta Bidlasová a Michal Lang; režie a hudba Michal Lang; scéna Marek Cpín; kostýmy Ivana Brádková; pohybová spolupráce Marta Zlámaná.
Švandovo divadlo, premiéra 12. ledna 2008.

2.3.2008 23:03:46 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 (2018) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Proč bychom se netěšili v Disku

Prodaná nevěsta....

Studenti 3.ročníku katedry alternativního a loutkového herectví představili projekt, který se – alespoň ...celý článek


Julius Caesar v Bridge Theatre

Ben Whishaw (Brutus) - (Foto: Manuel Harlan)

Nicholasi Hytnerovi, někdejšímu řediteli londýnského Národního divadla, a nyní řediteli nové komerční scény Br ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Pražský Mánesův most se promění v hudební scénu

Mydy Rabycad  (Foto: Alžběta Jungrová)

Pražský Mánesův most a jeho okolí ožijí 2. června 2018 hudbou, divadlem, literaturou, ale i sportem či akcemi celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Z první řady... Pražské jaro

Krzysztof Penderecki a Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Krzysztof Penderecki a Symfonický orchestr Českého rozhlasu na Pražském jaru 2017
Velkolepá Symfonie č. 7 & celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Deset let DOXu

DOX

Centrum současného umění DOX letos oslavuje v tomto roce deset let své existence. Vzniklo ze soukromé iniciati celý článek

další články...