Nová inscenace o naději v Divadle X10
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadlo X10 uvede 21. 4. 2023 premiéru inscenace Vyhnanství v režii Kamily Polívkové. Vyhnanství je závěrečným dílem volné románové trilogie Čekárna od Liona Feuchtwangera, kterou Divadlo X10 uvádí v letech 2021–2023 jako konzistentní velký činoherní projekt. Premiéra první části Úspěch se uskutečnila v říjnu 2021 v režii uměleckého šéfa Divadla X10 Ondřeje Štefaňáka, druhá část Oppermannovi měla premiéru v dubnu 2022 v režii Terezy Říhové. Jednotlivé části mapují různé fáze vývoje meziválečné německé společnosti. Lze je vnímat jako samostatné příběhy i jako celkový, bohatě koncipovaný obraz postupného nástupu totality. Pražské reprízy Vyhnanství se uskuteční 26. 4. a 3. 5. Všechny tři části pak budou uvedeny souhrnně 13. a 14. 5. v rámci festivalu Divadelní svět Brno.
Dějištěm románu je Paříž roku 1935, kde se shromažďuje antifašistická německá emigrace. Jednotlivé dobové kontexty jsou v inscenačním gestu upozaděny ve prospěch nenásilných aktuálních reminiscencí, které souvisí především se situací ukrajinských případně běloruských uprchlíků. Divadlo X10 dlouhodobě poskytuje prostor umělcům z těchto zemí formou rezidencí nebo účastí na Divadelním festivalu Kutná Hora, kterého je Divadlo X10 producentem. „Vedle politického přesahu je však Vyhnanství i univerzálním obrazem rozpadu jedné rodiny, která je donucena opustit domov a v pasti provizoria se potýká se stále zhoršujícími se podmínkami,” dodává dramaturg X10 Ondřej Novotný. V kontextu tehdejší i současné válečné hrozby vyjadřuje inscenace Vyhnanství přesvědčení o potřebě pevně ukotvených demokratických systémů, mezinárodní solidarity i společenské poptávky po náročném a kvalitním umění.
První část trilogie Úspěch mapuje první polovinu dvacátých let 20. století v bavorském Mnichově, končí neúspěšným Hitlerovým “Pivním pučem”. Druhá část trilogie Oppermannovi se odehrává v předvečer Hitlerova nástupu k moci a období krátce poté, sleduje tedy první týdny a měsíce nacistické vlády. Trilogie je završena Vyhnanstvím, jehož tématem je osud německých emigrantů v Paříži. Feuchtwanger s neuvěřitelnou hloubkou zachytil vznik nacismu, přičemž tato téměř dokumentární práce odhaluje tendence doby i konkrétní lidské motivace. Čekárna vznikla mezi lety 1930 až 1940 a patří mezi nejsilnější protinacistická literární díla.
Plánované uvedení celé trilogie v jednom celku bude završením několikaleté práce, kterým Divadlo X10 korunuje deset let své existence. Divadlo X10 tímto ambiciózním projektem poukazuje na možnosti velké činohry s výrazným inscenačním a společenským gestem v nezávislém divadelním sektoru. Divadlo X10 potvrzuje svoji důvěru v obsah a sdělení, ve vyprávění příběhu. Jeho dramaturgická vize byla oceněna i v anketě Ceny divadelní kritiky 2022, ve které se Divadlo X10 umístilo na druhém místě.
Inscenace vznikla v koprodukci s Národním divadlem Brno v rámci festivalu Divadelní svět Brno.
TIP!
Časopis 44 (2016) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Čtyři herečky a urna na prázdném jevišti
Dne 2. listopadu 2016 se poprvé divákům představní na scéně pražského ...celý článek
Českobudějovická premiéra inscenace MacBeth 3D
V neděli 6. listopadu 2016 v 19:30 hodin bude mít na Studiové scéně Na Půdě svoji českobudějovickou premiéru t ...celý článek
Kamarádi se sejdou v Disku
Divadlo DISK odpremiéruje 18. listopadu 2016 od 19:30 hod poslední absolventskou inscenaci 4. ročníku herectví ...celý článek
Top Dogs a August August, august, premiéry v MDP
V Městských divadlech pražských v listopadu mají na programu dvě premiéry. V Divadle Rokoko 5. listopadu oboha ...celý článek
Časopis 44 - sekce
HUDBA
B. B. King medailon
Je nám ctí... B. B. King
Kompletní portrét krále elektrického blues. Dokument BBC (Premiéra). Po vojně mu r celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Mikušek kontratenor
Jan Mikušek versus Stabat mater Tomáše Hanzlíka
Jedinečnou cestu kontratenoristy Jana Mikuška k vlastní int celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmová báseň Kytice
Kytice
Filmová báseň z hororových květů K. J. Erbena (2000). Hrají: L. Rybová, D. Bárta, J. Švandová, K. Se celý článek