zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ceny Thalie 2015 v oboru činohry

Stanislav Zindulka

autor: archiv Scena.cz   

zvětšit obrázek

Tak už je za námi letošní slavnostní večer Thalií 2015. V oboru činoherním se ukazuje jasná tendence spravedlivě podělit regiony, zatímco nominovaných z pražských divadle je minimum. V boji o peníze pro divadla je zaměření na regiony rozhodně chvályhodné, poukazuje se mj. na to, že i na oblasti se hraje divadlo, které stojí za vidění a je to také signál pro místní radnice, aby divadelní činnost podpořily. Divadla, z nich pocházejí ocenění umělci, samozřejmě jásají, a většina z nich ve svých děkovných slovech nezapomněla na připomenutí nejrůznějších (vesměs málo placených) profesí, které se v rámci divadel uplatňují.

Nejdůrazněji na to upozornila Zora Valchařová Poulová, která vyjmenovala veškeré profese doslova „od sklepa po půdu“. Tato herečka Klicperova divadla v Hradci Králové si odnesla Thalii za hlavní roli Violety Westonové ve hře Tracyho Lettse Srpen v zemi indiánů, kterou režírovala mladá režisérka Tereza Karpianus. Radost mohou mít znova také v mladoboleslavském divadle, kde především bodoval Petr Mikeska, Tentokrát vzbudil pozornost Radim Madeja, který po několikaletém angažmá v Mostě zaujal v Boleslavi hned první rolí Tima Tooneyho v komorní hře Alessandra Baricca Novecento (1900). Další regionální divadlo k sobě přitáhlo pozornost díky ocenění pro činoherce do 33 let, kterou za Nadaci manželů Munzarových předal Luděk Munzar Pavle Janiššové ze Západočeského divadla v Chebu, v němž herečka působí už od roku 2006. Největší potlesk – doslova standing-ovations - sklidil Stanislav Zindulka, který získal ocenění za Celoživotní činoherní mistrovství. Ten také pronesl nejdelší projev, v němž přoipomněl jednotlivé éry svého šedesátiletého působení u divadla. Připomněl sovu milovanou učitelku herectví Vlastu Fabianovou, svou éru za v Hradci Králové spojenou srežisérem Milanem Páskem, který ho v roce 1966 s sebou odvedl do Brna, do Divadla bratří Mrštíků. Po poměrně krátkém období, které strávil Zindulka po roce 1989 v Městských divadlech pražských se v roce 1994 stal jeho stálou scénou Činoherní klub.
A ještě jedno ocenění připomeňme - Cenu Thalie za celoživotní loutkoherecké mistrovství získal Jiří Vyšohlíd, který celou svou kariéru strávil v hradeckém divadle Drak, a pracuje tu dosud. Je dobře, že Thalie pamatují i na obor, který je (nespravedlivě) odsunut do pozadí, protože i zde se objevují skutečně výjimeční všestranní umělci jako Jiří Vyšohlíd. Ostatně, on sám upozornil na to, že jistý handicap pro to, aby se loutkoherci dostali do centra pozornosti, je v tom, že hrají převážně pro děti. I když jako publikum jsou jedinečné, nejsou těmi, kdo rozhodují v anketách.

28.3.2016 08:03:10 JaSop | rubrika - Zprávy

Časopis 23 (2004) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Pražská Archa slaví 10 let od svého vzniku

Opera La Serra

Pražské Divadlo Archa si připomíná už celé jedno desetiletí - 5. června 2004 totiž uplyne přesně deset let, co ...celý článek



Časopis 23 - sekce

HUDBA

Hranáč - Nejsem superstar

Martin Hranáč

Mladý a talentovaný zpěvák a herc Martin Hranáč vydává debutové album Nejsem superstar. Toto album se výrazně celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Tanec Praha 2004 po šestnácté

Ilustrační foto

Mezinárodní festival soudobé taneční tvorby a pohybového divadla TANEC PRAHA 2004 začne 1. června 2004 již po celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Desátý Laskavý večer s knížkou – host Ladislav Pecháček

L. Pecháček a J. Hlaváčová

Červnovým Laskavým večerem završíme druhou sezonu literárních setkání, pořádaných na Komorní scéně Anežky Česk celý článek

další články...