zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jak vidí Macbetha na Provázku

Jakub Šmíd (Macbeth) a Eva Vrbková (Lady Macbeth)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Závěr Letních shakespearovských slavností na Nejvyšším purkrabství Pražského hradu zajistili mladí brněnští herci z Divadla na provázku pod vedením režiséra¨Martina Huby. Jejich variace Smím prosit, Lady? Macbeth (v níž je použit překlad hry z pera Jiřího Joska) je jakýmsi tancem smrti v aréně mocenských hrátek.

Scéna Milan Čorby má na první divácký pohled v pozadí velkou plochu plnou abstraktních obrazců – teprve za chvíli odhalujeme, že je tu využito (všem absolventům základních škol) známých kovových skříní ze školních šaten. Ty se ovšem v průběhu hry proměňují v katafalk, v mučicí nástroj apod. Také další scénické prvky jsou jakoby vypůjčeny ze zrušené tělocvičny. Trochu matoucí se může v tomto prostředí zdát dáma s violoncellem v popředí. Ale oba tyto prvky do sebe vzápětí dokonale zapadnou. Pohyb a zvuky, krása i omšelost - zaplňují náš životní prostor. Pokud jde o kostýmy, čaruje se tu s kombinacemi černé-červené a bílé, a sportovní oblečení všech přítomných (především ústředních postav) se mění podle situace „na bojišti.“
Ve vědmy či čarodějnice se proměňují přímo na scéně tři dívky, které se namaskují přímo před očima diváků „blátem.“ Efektním začátkem je fiktivní boj dvou profesionálních rohovníků (jsou více než o hlavu větší než herci a tak působí až neskutečným dojmem), kteří předvádějí zápas thajského boxu. Oba s eúčastní také závěrečného smrtícího boje.

Macbeth Jakuba Šmída působí na první pohled výrazným „vznešeným“ dojmem – má charisma vítěze už od počátku a na scéně se umí dobře pohybovat (bohužel během hry kazí dojem jeho nešťastné sykavky!), zatímco král Duncan (Jiří Hajdyla) je tak trochu naivní, veselý „králíček,“ a je jasné, že se v mocenském boji nemůže dlouho udržet. Solidní Banque Roberta Mikluše je tichý hrdina. Dokáže se rvát, je spolehlivým přítel, ve svých reakcích zdrženlivější než Macbeth. Lady Macbeth Evy Vrbkové není démonická, spíše praktická žena, kterou nežene vlastní ctižádost, spíše vztah k manželovi.

Každý z hrdinů má svůj vlastní tanec, svůj rytmus, ale když se dostanou do smrtonosné spirály, je to tanec závratný – jako by se dostávali do transu, mimo sebe. Pocity, nejprve jen kradmo sdělované, se tak postupně proměňují ve velká gesta, ve zběsilost. Slova se mění v činy, skřípavé zvuky violoncella jako by komentovaly vzrůstající nervozitu, strach, hektičnost, se kterou se rozvíjejí další a další hrůzné činy.

Je dobře, že inscenace je stažena do hodiny a půl bez přestávky, což napomáhá gradaci příběhu. Nicméně, občas se nevyvaruje hluchých momentů. Jako celek je ovšem tato interpretace Macbetha velmi zajímavou nadčasovou výpovědí o pastech, které si lidi nastavují po celá staletí svou ctižádostí, svou nevědomostí či naivitou a neschopností dohlédnout následky svých činů.

Podle Williama Shakespeara: Smím prosit, Lady? Macbeth
překlad Jiří Josek; režie Martin Huba; dramaturgie Barbara Vrbová; scéna, kostýmy Milan Čorba; hudba Michal Novinski, Slavo Solovic.
Hrají: Jakub Šmíd, Eva Vrbková, Robert Mikluš, Jiří Hajdyla / Jiří Jelínek, Jiří Vyorálek, Tereza Richterová, Vladimír Hauser, Jiří Kniha, Kateřina Jebavá, Vendula Kasalická, Gabriela Štefanová.

8.9.2008 22:09:02 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 39 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Účet: Kdo se jak (ne)vyrovná?

Adam Vacula a Jiří Hána (Účet)

Divadlo Bez zábradlí přináší od 19. září 2024 českou premiéru inscenace ÚČET od francouzského dramatika Clémen ...celý článek


Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí

Benoni, Schneiderová, Šišková, Roden (Noční spoje)

Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro ...celý článek


Já, secese - Vítejte na digitální cestě

Já, secese

Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V ...celý článek



Časopis 39 - sekce

HUDBA

Kapela Maniac zaplnila Lucernu

Maniac v Lucerně (Foto: Markéta Kolínská)

Dance-rocková kapela Maniac oslavila v legendárním pražském Lucerna Music Baru, který praskal ve švech, desáté celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Životy slavných - Enrico Caruso

Enrico Caruso

Enrico Caruso – věčný hlas
Příběh nejvýznamnějšího tenoristy počátku 20. století v německém dokumentu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 40. týden

Marcello Mastroianni (Buď zdráv, umělče!)

Řidič slečny Daisy
Když se potkali poprvé, zdálo se, že je nemůže nic sblížit. Americký film oceněný čtyřmi celý článek

další články...