zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Istler jeho obrazy a grafiky na Kampě

Josef Istler

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Nová výstava Musea Kampa představuje Josefa Istlera, jednu z vůdčích osobností českého Informelu. Jeho dílo / obrazy a grafiky pocházející ze soukromých sbírek a sbírek veřejných institucí z České republiky i ze zahraničí - je zastoupeno v širokém rozsahu – od prací informelního charakteru s kořeny v surrealistickém výrazu, až po abstraktní liniové kompozice a figurativní práce.
Malíř a grafik Josef Istler (1919–2000, Praha) patří k protagonistům evropského informelu. Za základní charakteristiky jeho uměleckého výrazu lze označit zájem o koexistenci spontánnosti a exaktnosti, o rozhraní reálna a ireálna, o vztah mezi malířským a grafickým výrazem.

Istlerova raná tvorba, v níž transformoval válečnou realitu do ponurých výjevů s ruinami staveb a lidských přízraků v duchu surrealistické imaginace, je spojena s formováním literárně-výtvarné Skupiny Ra. Istler patřil k nejvýraznějším postavám jejího pražského okruhu. Z poloviny 40. let pocházejí obrazy a monotypy, předznamen&aa cute;vající strukturálně abstraktní tvorbu závěru 50. let. Současně vytvářel i geometrizované kompozice tematizující hranici figurativního a abstraktního. V posledním válečném roce byla při náletu na Prahu bohužel zničena řada Istlerových děl. V roce 1946 se uskutečnily jeho první samostatné výstavy, několik obrazů bylo zařazeno na přehlídku československého umění v Paříži. Istlerovy tehdejší práce zaujaly umělce budoucího mezinárodního seskupení CoBrA. Počátkem 50. let se Istler v rámci intelektuálního okruhu kolem Karla Teiga podílel na přípravě samizdatových sborníků Znamení zvěrokruhu, Objekt I a II. Ve svých pracích zobrazoval aktuální atmosfé ;ru absurdity a metafyzické úzkosti. Koncem padesátých let se zabýval možnostmi abstraktní gestické malby, k tomuto výrazu se vracel i v 80. a 90. letech. Roku 1962 byla komunistickou stranou zakázána jeho retrospektivní výstava.

V první polovině šedesátých let Istler v malbách i grafikách vytvářel prostorové labyrinty subjektivních psychologických ponorů, se světelnými ohnisky kosmické dimenze. Zájem o informelní výraz materiálových struktur projevoval Istler i během 70. let, v duchu tématu pojetí obrazu jako hmotného objektu.
V roce 1962 byla malířova retrospektivní výstava zakázána komunistickým režimem a jeho zatím poslední výstava proběhla v roce 1989. Současná Istlerova přehlídka potrvá v Museu Kampa do 15. ledna 2016.

21.11.2016 12:11:58 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění

Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!

Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR ...celý článek


Žádný pocit netrvá věčně

Žádný pocit netrvá věčně

Mezinárodní skupinová výstava Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji vychází z jedinečné sbírky ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Beatles, kluci z Merseyside

Beatles, kluci z Merseyside

Beatles, kluci z Merseyside
Cesta talentovaných mladíků z Liverpoolu na světová podia. Britský hudební doku celý článek

další články...