zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká fotka 21. týden

Geometrie myšlení

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Česká fotka: Jiné světy
Návrat do vlasti je pro fotografy složitý proces, jasná a jednoduchá cesta zpátky neexistuje. Domov je totiž zdánlivě všude a nikde. Dokumentární film z cyklu Česká fotka. Režie A. Oľha (Premiéra). Film sleduje osudy třech českých fotografů – Josefa Koudelky, Antonína Kratochvíla a Vojty Dukáta – osobností, kteří větší část svého tvořivého života přežili za hranicemi Československa. Film vychází z jejich odlišné tvorby, ve které se někdy protínají témata, místa, nebo setkání, které je spojovaly. Tvorba každého z nich je ale zcela odlišná. Jejich fotografie portrétují svět mezi vlastí a neznámem – jako nekonečnou cestu, která začala u všech ve stejné době za velmi podobných podmínek a vyvíjí se úplně jinak. Všichni tři se nezastavují, netráví mnoho času na jednom místě a nemají stálý domov. Společně vypovídají o stavu naši společnosti. Příběh začíná vpádem ruských tanků do Československa. (Ne)končí odchodem sovětských vojáků z Milovic v roce 1991. Taky cizí armáda zažila svůj exil.
Vysílání: 29.5., 20.20 hod., ČT art Opakování: 31.5., ČT art., 03.6., ČT art

Česká fotka: Geometrie myšlení
Přemýšlení o veličinách a útvarech prostorových ve fotografiích Funkeho, Saudka a Wiškovského za doprovodu filozofa Miroslava Petříčka. Dokumentární film z cyklu Česká fotka. Režie J. Gogola ml. (Premiéra). „V každé správné mytologii se z vejce vylíhne celý svět“, poznamenává filosof Miroslav Petříček na začátku filmu Geometrie myšlení a fotografuje přitom bílý a oválný lustr svého bytu. A to krátce poté, co byl kameramanem filmu poučen, jak s fotoaparátem důvěrněji zacházet a poté, co byl režisérem požádán o to, aby se pokusil vyfotografovat geometrii svého domova. Petříček se zde totiž stává průvodcem, se kterým putujeme po stopách představitelů české fotografické avantgardy zejména dvacátých let minulého století. Byla to generace Jaromíra Funkeho, Jaroslava Rösslera, Eugena Wiškovského, Františka Drtikola, Josefa Sudka a dalších, která do fotografie vnáší abstraktní a to často geometrický rozměr vnímání. Jedná se většinou o fotografie, které jakoby popíraly konkrétní podobu a funkci věcí, prostoru, prostředí a světa vůbec. Film Geometrie myšlení se však snaží dokázat, že toto odstoupení od světa je pouze zdánlivé, neboť dané fotografie nám umožňují potkat se s další možnou podobou naší všednosti. A je to právě analyticky zvědavý a tvořivě pátrající Petříček, kdo přijímá úkol stát se zeměměřičem s fotoaparátem (geometrie znamená měřit zemi) a v průběhu filmu zaměřovat lidi, předměty, zátiší, výjevy, témata a souvislosti, které souvisí s konkrétními fotografiemi uvedených osobností. A to přitom do určité doby on, a často ani divák, netuší, s jakými fotografiemi komunikuje, na jaká místa této geo-road-movie se vydává a jaká setkání na něho čekají. Toto postupné dobrodružné zasvěcování Petříčka potažmo diváka do kontextu filmu totiž umocňuje otázku, zdali je možné vidět i dnes svět podobně jinak jako umělecká avantgarda: v čem byl jejich pohled, rezonující dodnes i v mezinárodním kontextu, jedinečný? Jsme schopní i my spolu s Petříčkem zviditelnit jakoby neviditelný řád? Je možné zpřítomnit nejen geometrii vnější, ale rovněž geometrii vnitřní neboli mentální?
Vysílání: 29.5., 20.45 hod., ČT art
Opakování: 31.5., ČT art., 03.6., ČT art

15.5.2016 14:05:59 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 09 (2000) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Časopis 09 - sekce

DIVADLO

Čarodějky v Rokoku

Na základě psychického onemocnění několika dívek, doprovázeného křečemi, bylo v americkém Salemu roku 1692 nař celý článek

další články...